Дислексия

прегледана 1276 пъти | добавена на 14.03.2013 г.

Дислексия
При хора с дислексия много често се наблюдава и паническо разстройство.

Дислексия - Определние

Дислексията (на гръцки: dys - трудна и lexis - дума) е неспособност за четене и разбиране на прочетеното. Объркват се някои букви с други например „б“ с „д“ или „н“ с „п“. Понякога се разместват местата на буквите в думите или хората пишат, както говорят. Дислексията не е вид умствено изоставане и дори понякога при наличието й се наблюдават феноменални способности в други направления.
Дислексията е страдание, което изпитват някои деца, когато трябва да прочетат нещо. Това страдание кара изречените думите сякаш са хаотични. Съюо така прави процесът на запомнянето им доста труден, а на често невъзможен.

Симптоми на дислексия:

  • Липса на говор: Детето не произнася никакви думи преди да навърши една година, понякога преди 1 и половина, две, дори три и повече години/
  • Смесване на звуковете и обърква думите
  • Налчие на неуверен говор, заeква или обърква думите. Произнасяне на неправилни букви "п" и "б" и др.
  • Чести ушни инфекции
  • Трудности при завързване и обуване на обувките
  • Трудно ориентиране за посока ляво-дясно, както определeна последователност : над ,пред, под; дясно преди ляво и т.н.
  • Трудно определяне на доминираща ръка. Смяна на едната ръка с другата при писане. Детето избира доминираща ръка, едва след като навърши 7-8 години
  • Трудно запомня римуващи се думи
  • Трудности при изписване на последователността на азбуката
  • Присъствие на незрял говор

Хора с дислексия не допускат еднакви грешки, но еднакви по смисъл като:
  • Четат думата на едната страница на книгата, но на другата не могат да я разпознаят
  • Познават писмената форма на една дума, но не могат да я изрекът на глас
  • Затруднение при четене на дума, когато тя не е смислено свързана в изречение или придружена с изображение
Проблемът всъчщост се корени в детския мозък, но в никакъв случай това не означава, че вашето съкровище не е интелигентно. Дори напротив, много хора, с подобни проблеми, са доста умни и талантливи. Мозъкът изпраща информация, която е объркваща зa детето, и то често не може да се справи с работа в училище, както и с домашните си упражнения. Детето ви може да има прекрасни заложби и огромно желание да учи, но когато се стигне до частта "четете и писане" в учебния процес, то демонстрира неопитност, непохватност, обърканост, и невъзможност да прочете правило една дума или цели изречения. Ако забележите подобни проблеми с детето ви, обърнете се към специалист, който да ви разясни за затрудненията, които изпитва детето.
Специалистът знае причините  за трудностите  в учебния процес. Когато научите спецификата на това страдание, тогава, вие бихте могли да помогнете качествено на детето да се пребори със затрудненията.
Повечето деца, които нямат проблемите на дислектицята, се научават да четат, като първо усвояват как се пишат и как звучат самите букви, а след това, чак те свързват буквите и звуците в една дума. След като се усвои това, думите намират своето място в изреченията.  Първоначално, всеки е изпитвал известни затруднения, но след като е научил логиката на нещата, всичко вече е изглеждало лесно и естествено.

За да бъде прочетена определена дума или текст, мозъкът  трябва да извърши следните операции:

  1. Да се фокусира върху напечатаните букви и думи
  2. Да контролира движението на очите по страницата
  3. Да разпознае как звучат буквите
  4. Да разбере как  звучат  думите
  5. Да построи в представите си как изглеждат думите
  6. Да ги съпостави с наученото до момента
  7. Да ги складира в паметта и да ги запомни
За да се прочете нещо правилно, се включват следните центрове за работа -
 - центъра на зрението
 - център на говора
 - център на паметта
Както и в един момент е нужно да включите в действие и мрежата от нервните клетки, които да направят връзката между дадените центрове.
Ако детето има проблеми с тези центрове или пък - с връзката между тях, може да се появят проблеми.
Лекарите в областта ще научат децата с дислексия как да се справят с проблема и как по-бързо и по-лесно да изградят техники за адаптация при нови ситуации. Често срещано явление е децата с диагноза дислексия се затрудняват при разграничаване на буквите "п" и "б". Специалистът ще ги научи как да ги произнасят, свързвайки това действие с характерната позиция на устата при изричането на тези два звука. Този начин на обучение е лесен за дислектиците и те запомнят лесно позициите.

Пациентите страдащи от дислекция не обичат и не предприемат промени, тъй като всяка нова ситуация е свързана с възможен проблем или както обяснихме по-горе: веднъж изградили план за справяне в една обичайна ситуация ги кара да се чувстват спокойни, и съответно новата обстановка, може да ги накара да изграждат друга система за комуникация. Затова при промяна от какъвто и да било тип хората с дислекция се нуждаят от известно време, за да изградят нова система за справяне на конкретните проблеми.

Етикети

дислексия, говор, четене, заекване,

 

Най-новото от Е-Аптеката Към Е-Аптека
реклама
Новини и събития

ЯНУ 20 НАЙ-ГОЛЯМАТА НИ АГ-БОЛНИЦА „МАЙЧИН ДОМ” ЩЕ ОТБЕЛЕЖИ ПРАЗНИКА НА РОДИЛНАТА ПОМОЩ Реализираният проект за енергийна...

АВГ 07 Министър Десислава Атанасова говори за болниците с доказани нарушения Редица нарушения бяха констатирани в...

АВГ 07 БФС организра ефективен протест Днес, 11 юли 2012г. се проведе разширен...

АНКЕТА

Нуждаем ли се от здравна реформа