Ползи и рискове от отказ на месото в храната

Ползи и рискове от отказ на месото в храната

Каквито и да са причините да решим да се откажем от месото - било то религиозни, екологични, етични и т.н., има няколко основни неща, които е добре да се имат предвид.Все по-модерно става човек да се откаже от нещо, което намира за вредно - кафе, бял хляб, захар, напоследък и от месо. А както видяхме наскоро, оказа се, че немалка част от европейците са склонни да се откажат от последното в името на по-малкия въглероден отпечатък.

Има и други източници на въпросния пълноценен белтък, като риба, мляко и яйца, но по думите на експерта комбинацията между всички храни и разнообразието в храненето дава възможност да се изгради пълноценен, балансиран и здравословен хранителен прием.В месото се съдържат и комплекс от минерални вещества, комплекс от витамини и екстрактивни вещества, които при термична обработка - особено при варене и задушаване, остават в бульона и стимулират апетита и храносмилателните дейности. Освен това месото има и благоприятни органолептични характеристики (бел. ред. аспектите на храната, водата или други вещества, които създават индивидуално изживяване чрез сетивата - включително вкус, зрение, мирис и допир) и вкусови качества, обяснява още проф. д-р Дулева. Според нея именно високата усвояемост на тези пълноценни аминокиселини, витамини и минерали, които се съдържат в месото, е едно от изключително важните негови качества.

Неконсумирането на месо може да ни лиши и от важни за здравето витамини. Това са витамин Б12 и витамин D. По думите на експерта са много малко хранителните източници, с които бихме могли да си набавим витамин D. Освен месото, техен източник са някои масла и ядки.Друг риск от дефицит е този на желязото, тъй като месото е изключително добър източник не само на желязо, но и на цинк и калций. Специално желязото е във форма, която е много лесно усвоима, т. нар. хемово желязо.

А кои са особено рисковите групи, за които не е препоръчително да избягват месото или да минават на вегански диети?

Това са бременните и кърмещите жени, както и малките деца, които активно растат и имат нужда от всички нутриенти и всички витамини и минерали, съответно желязо или пълноценен белтък. Също и хора, които имат определени заболявания като анемия или желязо дефицитни проблеми, предупреждава проф. д-р Веселка Дулева.

Това, което трябва да бъде ограничавано в по-голяма степен, по нейните думи, са преработените меса и различните колбаси. Те са обработени с много различни добавки, имат по-ниско съдържание на месо или пък то е по-нискокачествено, а освен това съдържат много мазнини и сол. Препоръката е те да се ограничат от един до два пъти седмично.

Проучвания на базата на сериозни научни изследвания показват, че консумирането на 50 грама дневно на преработени меса увеличава с около 9% риска от някои видове рак - на стомаха или на червата, както и рак на дебелото черво. Затова и препоръката е този вид преработени меса и колбаси да се ограничи до съвсем минимални количества, което по думите на професора означава едно-две парчета седмично.

Що се касае до така любимите меса, печени на скара, и там трябва да внимаваме. По-специално образуващата се кафява коричка е канцерогенна, което означава и по-висок риск от развитие на изброените видове рак.